RASH

Larvik, Vestfold, Norway
To trøtte høns på tur. Argentina.Uruguay.Brasil.Peru.CostaRica.Guatemala.DenDomenikanskeRepublikk.Miami.California.NewYork. The Rashtour begins at january 2nd.

tirsdag 6. april 2010

Da har vi kommet oss til Peru - vaart 3. land paa reisen!
Paa torsdag kveld dro alle fra Art Factory Hostel ut, fordi det var Tanzy, Nardi, Anniken og Rines siste dag i Buenos Aires. Vi ble en gjeng paa ca 15 stk som dro ut. Vi hadde ikke rom den natten ,fordi vi uansett skulle dra klokken 4 til flyplassen. Det ble vel litt for mye aa drikke for begge oss, saa da vi kom paa flyplassen folte vi oss veldig bra. Spansken gikk i ett - uten at vi egentlig er noen rever i spansk. Vi maatte vise frem vaksinekortet vaart i innsjekk, for aa sjekke at vi ikke hadde gulfeber.. (noe som tok sin tid aa forklare for damen bak skranken....)
Vi kom til Lima og bleOVERLYKKELIGE. Vi saa havet - tror aldri vi har vaert saa glade for aa se vann foer. Vi slappet av ett par timer foer vi gikk en tur for aa finne ett sted aa spise. Vi motte paa et lokalt ektepar, - spurte om de kunne ta ett bilde av oss og vi fant fort ut at hun snakket kjempebra engelsk. Da kom vi i prat om en god restaurant, og de fulgte oss like saa godt helt til dora, og selvom det var stappfullt der, saa fikk de ordnet ett bord til oss. Vi fikk mange gode tips, og maten var kjempegod..
Dagen etter maatte vi opp klokken 5, for aa ta flyet til Cusco.. Her har vi naa vaert i 5 dager.. Vi har vaert paa (for de som er kjent..) "fallen angel", "KM 0" og "Jacks bar".. Alle steder anbefalt av Lonelyplanet.. Cusco er kjempefin by, men har en hel haug med bakker! Larvik blir bare lillebror i forhold.
I Cusco var det veldig kaldt, spesielt om kvelden... Det ble da en god unnskyldning til aa kjope noen nye klaer... Vi har faatt oss alpakkagenser og alpakka sokker. DEILIG.
Vi har provd aa finne ut hvor togstasjonen er, for aa komme oss opp til Machu Picchu, men det er lettere sagt enn gjort.. folk juger som bare det i det landet her, for aa tjene penger.. De vil heller kjore oss langt opp til en annen by enn aa fortelle oss hvor togstasjonen er. Vi sto opp klokken 0430 i dag (06/04) for aa dra til togstajonen klokken 0500... etter 25 min paa den ene togstasjonen fant taxisjaaforen vaar ut at det faktisk var feil togstasjon, saa vi hoppet i bilen med 3 amerikanere fra Utah... de hadde ogsaa kommet til feil sted. Vi kom til den andre togstasjonen bare minutter foer bussen gikk (buss isteden for tog etter raset).
Da vi kom til Aguas Calientes matte vi lope rundt i byen for aa prove aa finne billetter til Machu Picchu... Dyrt var det ogsaa.. Vi maatte ogsaa kjope bussbilletter opp fjellet... Da vi endelig kom frem var det masse gaaing opp og ned, vi hadde det kjempegoy blandt ruinene, klatret paa dem (uten at vi visste at det ikke var lov) og ble fortalt tre forskjellige steder at det ikke var lov. Ene gangen gikk vi bare ut paa en grasslette... andre gangen gikk vi oppaa noen av ruinene (ja, kunne vel vaert litt farlig dersom vi falt) tredje gangen kikket vi ut noen "vinduer" i ruinene, med hele kroppen - kun for aa faa noen bra bilder.. Men alt i alt var Machu Picchu ett fantastisk syn, og vi er ikke lei oss for aa ha brukt penger paa det.
Eneste skadene vi saa fra raset i februar var nede ved fossen, heldigvis saa vi ingen skader oppe i ruinene. Vi fikk til og med klappet lamaer der oppe, noe vi saa oss veldig fornoyd med.
Vi drar tilbake til Cusco i morgen tidlig, maa vel staa opp i 7 tiden for aa komme oss paa toget og bussen. (Vi har ikke bussbillet, og aner ikke hvordan vi skal komme oss fra Olllaldjsh (vi vet ikke hva byen heter) til Cusco... Det kan bli spennende).

Til lordag drar vi til Costa Rica, det gleder vi oss veeeeldig til! :)